måndag, februari 27, 2006

Mordet på Olof Palme

Jag fick idag frågan från en journalist om jag tror att mordet på Olof Palme kommer att klaras upp. Mitt svar blev ”nej”.

Alldeles för lång tid har passerat tror jag. Minnet av händelser kanske man kan komma ihåg i 20 år men knappast de värdefulla detaljerna som polisen behöver. Visst kommer man ihåg vad man gjorde när man fick besked om vad som skett därför att det berörde oss. Exakt samma sak gällde när Kennedy blev skjuten och också det som ligger närmast i tiden, mordet på Anna Lind.

Min enkla analys när det gäller mordet på Olof Palme är att alla vittnen har redogjort för vad de sett och upplevt. Det materialet har nog bearbetats åtskilliga gånger och därför har jag svårt att se att något nytt spår ska kunna leda till att mördaren grips.

Enda möjlighet till en lösning som jag tror är att någon självmant erkänner och som sedan verkligen kan bindas till mordet och det känns inte särskilt sannolikt.

Det är en skamfläck att Sverige inte lyckats att gripa och döma den som mördade statsministern. Den som väckte oss hur vår lugna dvala och tog oss svenskar från ankdammen till den bittra verkligen, han eller hon går fortfarande fri, det känns inte bra.