onsdag, februari 01, 2006

Är Göran Persson ett eget parti?

Jag hörde i dag ett kort avsnitt av debatten mellan Göran Persson och Fredrik Reinfeldt på radio. Det var väl inget nytt som framkom i själva debatten men en iakttagelse hann jag dock göra.

När Göran Persson talar om socialdemokraterna, vad de har genomfört eller tänker genomföra, så talar han i ”jag-form”. ”Jag har gjort” eller ”jag har föreslagit” eller ”jag har inte tagit ställning”.

Finns socialdemokraterna kvar som parti? Eller ska statsministerns partikollegor ha partibetäckningen (gp) efter namnet istället för (s)?

I övrigt så försökte Göran Persson att skrämmas på gammalt beprövat manér för moderaternas politik. Ibland tror jag att han är den enda som inte läst vare sig alliansens dokument eller moderata stämmobeslut.

Tonfallet var lika arrogant som vanligt och vilka han tänker regera med vill han inte berätta. Förhoppningsvis behöver han inte bekymra sig om det utan han kan lugnt ta sitt eget, gp-parti, till oppositionens korridorer.

3 Comments:

At 1:33 fm, Blogger Jonny Nilsson said...

"Jag bestämmer. så enkelt är det."

 
At 10:58 em, Anonymous Anonym said...

Ett uttryck för att staten inte bara vuxit ihop med ett politiskt parti utan kanske t.o.m med en person. Maktfullkomligheten märks i vilka statsråd han valt ut. Säger de någonsin nej till GP i i en diskussion som kan leda till några nya tankar på Rosenbad? Tillåt mig tvivla...

 
At 4:34 em, Blogger iha said...

Det som har sagt nej eller haft för mycket egna idéer och åsikter finns inte kvar.
GP toppade ju laget för något år sedan! Den "toppningen" talar för sig själv. Till och med den egna röda pressen skriver om svaga ministrar. Många av dom är tämligen anonyma och märks ytterst sällan, vilket säker GP är tacksam för.

 

Skicka en kommentar

<< Home