söndag, februari 19, 2006

Handling och konsekvens

I helgen åkte folkpartisten Karin Pilsäter fast för att ha kört med alkohol i blodet, en typisk ”dagen efter” körning. Den låga promillehalten anser jag är ett bevis för att det är sanning när hon uppger att vinet konsumerades dagen före.

Hon är värd en eloge då ingen bortförklaring har lämnats och att hon valde att ta en ”time out”. Ett erkännande, och konsekvensen av detta, kom direkt. Jag önskade att de politiker som hamnar i samma situation handlar på samma sätt i fortsättningen. Ibland kanske det till och med är bättre att ta konsekvenserna av något som pressen har förstorat upp. En kamp mot viss typ av press kan en enskild person ”aldrig” vinna och särskilt inte en politiker. Detta är ett antagande från min sida och jag kan inte säga att det alltid är rätt.

Att Karin Pilsäter kört bil med alkohol i blodet är fel och det är absolut inte det jag försvarar.

Det är svårt att veta när man är helt grön och självklart ska man avstå från alkohol kvällen innan om man vet att man ska sätta sig bakom ratten på morgonen efter. Det går inte heller att gå till polisen och be att få bli testad, kanske kön skulle bli för lång vissa morgnar. Däremot kanske man på apotek eller helst i vanliga affärer kunde få köpa en tillförlitlig alkoholmätare.

En annan fråga som genast dyker upp är: Ska det vara högre krav på politiker när det gäller etik och moral? Ja, säger många och jag tillhör nog den skaran. Vi som sysslar med politik på olika nivåer har ett särskilt ansvar. Dels att föregå med gott exempel och dels också för att vi representerar ett parti och inte enbart oss själva. Jag är alltid moderat även de stunder jag själv upplever som privata.

2 Comments:

At 2:27 fm, Blogger Nils Brown said...

Jag vill bara upplysa om att det finns bra alkoholmätare på bl.a. Teknikmagasinet. Sedan vill jag faktiskt protestera lite, Apoteket bör inte vara en handelsplats för varor som finns på den öppna fria marknaden. Därför bör inte Apoteket sälja alkoholmätare anser jag. Jag har själv köpt en alkoholmätare och jag kan säga att jag räddat mig själv minst en gång från att köra "rattfull".. Dagen efter är lömsk, hade jag inte haft den skulle jag aldrig ha trott att jag låg över 0,2 promille kl 18 dagen efter.. Så alla som inte är helnykterister, åk och köp en alkoholmätare direkt!

 
At 2:29 em, Blogger iha said...

Håller med dej om att det inte borde vara monopol vad gäller Apoteken, men eftersom vi just nu lever i den verkligen tyckte jag att det kunde vara ett alternativ. Att det fanns att köpa alkholmätare på den öppna marknaden visste inte jag. Den enda typ av mätare jag kände till på den öppna marknaden är den som monteras in i bilen. Själv har jag en "blåsanordning" hemma. Den är köpt i Danmark och betraktades när den inskaffades som på gränsen till olaglig och fanns inte att få tag på i Sverige.
Jag tar gärna tillbaka min idé om försäljning på Apotek om det finns andra möjligheter, självklart!

 

Skicka en kommentar

<< Home