söndag, februari 12, 2006

Vad är viktigt?

Jag läser inte så ofta kvällstidningar. På sommaren gillar jag Expressen på söndagarna tack vare deras korsord. I övrigt tycker jag det är beklagligt att kvällspressen har blivit mer kändis och skvallerinriktade än till och med de mest kända s k damtidningarna.

Idag har jag sett Aftonbladet, tidningsupplagan. Första sidan, som jag utgår från, är den som ska presentera den viktigaste nyheten. Där står idag att läsa om att drottningens bror är svårt sjuk och att hon besöker honom i Tyskland. Det är säkert viktigt och känslosamt för drottningen, hennes familj och släkt men knappast för övriga Sverige.

Det ska bli mycket spännande de närmaste veckorna att följa media och särskilt tidningarnas löpsedlar och första sidor. Vilket kommer att vara det viktigaste, OS resultat och skandaler, diverse runt ”Big Brother” eller diskussionerna om Peppe Eng ska vara kvar i ”Lets dance”.

Politik är inte särskilt intressant om inte det handlar om enskilda politiker som gjort bort sig, då blir det plötsligt av största intresse. Med andra ord, vill du bli en kändis i politiken och omskriven i kvällspressen handlar det inte om duglighet utan tvärt om. Förresten du kan ju starta din politiska karriär nu i en dokusåpa, men inte ens den verkar skapa några större rubriker. Det måste betyda att politik betraktas som tråkigt eller också är det vi som sysslar med det som är tråkiga. Det betraktas i alla fall inte som särskilt viktigt just nu.