tisdag, januari 24, 2006

Hemligt maktsällskap

Jag tillhör ett hemligt maktsällskap. Det är sant för det har stått i Aftonbladet. Detta på grund av att jag är med i Rotary.

Javisst, jag är med i Rotary, har till och med varit president under ett år. Hemligt, mycket tveksamt eftersom de flesta rotarianer bär ett rotarymärke väl synligt på kavajen. Maktsällskap, jag har svårt att se att detta skulle vara ett sällskap som utöver någon form av makt.

På Rotarymötena får jag ibland frågor som handlar om moderat politik. Lika ofta får jag frågor som berör Eskilstuna kommun. Det kan ibland handla om ett försök att påverka mej i någon riktning, eller att någon talar om att de tycker att jag har fel i något spörsmål eller att någon anser att kommunen gjort något som anses galet.

Jag har aldrig känt mej bunden till Rotary på ett sådant sätt att det påverkat mitt sätt att själv komma fram till en politisk ståndpunkt.

På samma sätt som på ett Rotary möte skapas diskussioner var jag en befinner mej med anledning av att jag är förtroendevald och en tämligen offentlig person som de flesta vet representerar moderaterna. För mej är det ett självklart sätt att kommunicera, att lyssna på andra människors åsikter.

Det är synd att artikeln i Aftonbladet inte berättar vad bland annat Rotary gör för samhället. Jag vet att Rotary är med och bygger bostäder i Afrika och det som varit mest aktuellt under de senaste åren, utrota sjukdomen Polio. Tillsammans med Bill Gates är Rotary de största bidragsgivarna till att denna sjukdom nu är på väg att utrotas.

I min kommun, Eskilstuna, har Rotary nyligen startat ett projekt tillsammans med det kommunala brottsförebyggande rådet som ska likna Lugna Gatan på Fryshuset. I detta fall har jag använt mina kontakter, ”den hemliga makten”, åt andra hållet; kommunen behövde hjälp och i detta fall stämde projektet väl in i de principer som gäller för Rotary.