torsdag, augusti 13, 2009

Investering eller inventarier

Jag har kunnat läsa intressanta kommentarer till Alliansens reaktion på byggandet av en bana på Gröndals motorstadion.

Jag, och övriga i Alliansen, tycker att det är jättebra att man skapar möjligheter för fler motorsporter att vara på Gröndal. Det är alldeles utmärkt!

Så till själva ärendet och det som skrivit i tidningarna:
För det första kontrollerade jag om majoriteten var medvetna om denna satsning. Svaret från vice ordförande i Kommunstyrelsen var ett tydligt ”nej”. Inte heller nuvarande ordföranden hade enligt honom koll på detta.

Jag pratade med en moderat ledamot som inte heller kände till denna investering.

I tidningen står att jag var för snabb att trycka på ”sändknappen”. Själv kan jag inte tycka det eftersom jag hade skaffat mig information, som i och för sig innebar att ingen visste något.

Vad är då problemet? Varför var det så få som kände till denna investering på 400 000 kronor. Jo, svaret är att den inte var bokfört som en investering utan som inventarier.

Det finns ett reglemente för investeringar i Eskilstuna som säger att nämnden själv kan besluta om investeringar i inventarier och utrustning. När det gäller investeringar i fastigheter, markarbeten eller dylikt är det alltid fullmäktige som ska fatta beslut om investeringen överstiger tre basbelopp.

Vad är då en investering: Något som är bestående och som tillför kommunen något, ett ökat värde. Detta då i motsats till inventarier som ofta avskrivs eller inte räknas ha något särskilt värde.

Att skapa en bana för ytterligare olika motorsporter är något som tillför kommunen något och den är bestående. Med andra ord är det en självklar investering. En investering som klart överstiger tre basbelopp. Därmed skulle den varit ett ärende för kommunfullmäktige.

Frågan är alltså inte enbart att ta pengar från olika kolumner som ledarsidan idag skrev utan det handlar om ett reglementsbrott och åsidosättande av den demokratiska ordningen, vilken jag tidigare tolkat att ledarsidan värnade om.

De investeringar som kommunfullmäktige beslutar om har diskuterats vid ett flertal tillfällen och har också bollats mot övriga investeringar i kommunen. Det som nu skett är, vad jag tycker, en ”skeninvestering”, som kommit till utan att den diskuterats eller satts i förhållanden till övriga investeringsobjekt.

I beslutet som kultur och fritid fattat står också att kostnaden, 400 000 kronor, ska betalas tillbaka genom hyra. Vem betalar hyra för inventarier?

Tre ytterligare sakupplysningar: Alliansens nämndledamöter deltog inte i beslutet. När beslutet togs, i december 2008, hade inte Ikaros Smederna gått i konkurs, alltså kan man inte hänvisa ”inventarier” till det. Det finns ytterligare poster i kultur och fritids- inventariebudget som är, enligt reglementet, investeringar.

1 Comments:

At 3:14 em, Blogger Cassandra said...

Håller med!

 

Skicka en kommentar

<< Home