söndag, mars 22, 2009

Mer om tillsättningar och demokrati!

Tillsättning av två förvaltningschefer i Eskilstuna:

Två förvaltningschefer ska tillsättas X och Y. En konsultfirma för uppdraget att leta, gallra och utvärdera kandidater. Kandidaterna ska sedan intervjuas av tre olika grupper facket, tjänstemän och personaldelegationen (kommunstyrelsens presidium). Så har tillvägagångssättet varit vid de tidigare nyrekryteringar av förvaltningschefer som skett under min tid som oppositionsråd. När alla intervjuer är klara har de tre grupperna träffats för att diskutera och få en genomgång av de djupintervjuer som gjorts. Man har diskuterat sig fram till en kandidat eller man har backat tillbaka med en ny sökomgång eller att man gjort en förnyad intervju med någon.

Jag var med vid intervju av kandidat till X:tjänsten. Vi i personaldelegationen är mycket tveksamma till kandidaten vid det korta samtalet direkt efter intervjun. En ny intervju en vecka senare bekräftar oron och andra alternativ diskuteras. Jag upplever att persondirektören får ett uppdrag att ta kontakt med en kandidat som föreslås av delegationen och att det ges redan innan sista intervjutillfället bland annat för att få någon att jämföra med.

När det gäller tillsättning av Y:tjänsten är jag ersatt vid intervjutillfället av en annan person från oppositionen eftersom jag hamnat i sjuksängen. Tre personer intervjuas. Oppositionens representant har informerat oppositionen om intervjuerna och vad som hände: Redan innan intervjuerna startar deklareras från majoriteten att här finns egentligen bara en kandidat som är intressant. Den personen gör ingen bra intervju. En som redan är ”utdömd” gör en mycket bra intervju och vår representant anser personen som en mycket bra och realistisk kandidat. Alltså råder en viss förvirring i politiker gruppen när man skiljs åt.

Vem eller vilka som hade informerat majoriteten om vilken kandidat som var bäst innan intervjuerna är en intressant fråga. Vem eller vilka har haft tillfälle att ta del av vilka som sökt tjänsten är också en intressant fråga. Vi i oppositionen har varit mycket noga med sekretessen och information om kandidater och intervjuer har endast skett till gruppledarna.

Den sista intervjun med kandidaten till X-tjänsten sker den 6 mars och för Y-tjänsten den 10 mars. Den 18 mars får jag ett mail där jag ska säga ”ja” till att erbjuda två kandidater X och Y tjänsterna. För X-tjänsten föreslås den kandidat som politiken, samtliga som jag trodde, varit ytterst tveksamma till. Jag får senare också veta att det inte har givits något seriöst förslag till den person som vi i delegationen förslagit.

När det gäller Y-tjänsten svarar jag att jag inte varit delaktig i den och hänvisar till oppositionens andra representant. Den personen blit aldrig tillfrågad, inte ens med samma mail som jag fick.

Jag vet att det är kommundirektören som tillsätter förvaltningschefer. Men det ska ske i dialog med kommunstyrelsen ordförande och oppositionen bland annat. Visst, vi i oppositionen var med vid intervjuerna men ingen var intresserad av vår åsikt efteråt! Det var alltså mest slöseri med oppositionens tid och en form av skendemokrati.

Eftersom det verkar gå ”ut för” med vardagsdemokratin i Eskilstuna kommun så antar jag att oppositionen inte över huvudtaget kommer att vara delaktig vid nästa chefsrekrytering. Men, säg det då från början!

Jag har vid ett flertal tillfällen blivit beskylld för att ”sparka” och tillsätta chefer och att jag dessutom sätter chefernas löner. Det är ju i och för sig rätt ”häftigt” eftersom jag ju faktiskt representerar oppositionen.

Jag är mycket tveksam till de nu rekryterade cheferna, dels på grund av vad jag själv upplevt, samt genom den information jag fått. Det är mycket möjligt att min åsikt är helt fel och då är det väldigt bra för kommunen. Om det är så att jag har rätt så kan ingen säga att jag har varit delaktig i tillsättningen.

Jag har skrivit om hur dessa tre senaste tillsättningarna i kommunen har gått till för att slippa bli beskylld för att det är jag som bestämmer men också för att jag undra vem eller vilka som egentligen har bestämt om dessa nya chefer och för att påvisa den dåliga vardagsdemokrati som råder i vår kommun.