söndag, november 09, 2008

Ord och handling

Kvotering!
Ett laddat ord. För mig som kvinna ser jag inget positivt med det ordet. Snarare en rädsla för att få den stämpeln, kvoterad.
Socialdemokraterna älskar verkligen det ordet. Man vill till och med lagstifta om inkvotering av kvinnor i bolagsstyrelser. Personligen tror jag att det är en generationsfråga. Skulle det bli en lagstiftning, gud förbjude, så kommer vi så småning om att behöva det omvända, lagstifta om inkvotering av män. Den nya generationen kvinnor är duktigare än pojkarna i skolan, så var det inte tidigare, fler tjejer än killar går vidare till högre studier o s v. Heja tjejer ni tar för er av egen kraft och kunskap, precis som det ska vara.
Vi i Södermanland skulle här om dagen på regionnivå utse en beredningsgrupp på sju personer som skulle syssla med infrastrukturfrågor. Partifördelning skulle vara fyra från de röda och tre från alliansen. Då var det inte tal om kvotering från det röda blocket. Män, män men med kommentaren från de röda, att det vore bra med några kvinnor också men den delen skulle vi från Alliansen tillgodose.
Att prata går bra, det låter väldigt bra med kvotering, men när det ska verkställas då blir sanningen en annan.

1 Comments:

At 8:02 em, Anonymous Anonym said...

Håller inte med. Nu ska tre viktiga män ersättas. Ska vi slå vad om att det inte blir tre eller två kvinnor som kommer! Hur kan vi bryta mönster när män bara kvoterar in varandra som dom gjort i flera hundra år.
Jag blir glad om jag har fel. Då bjuder jag på en öl av fritt val.
aj

 

Skicka en kommentar

<< Home