torsdag, januari 12, 2006

Ytterligare känd vänsterpartist lämnar politiken

Tommy Hamberg, Eskilstunas mest kände vänsterpartist lämnar politiken efter valet. Tommy är den i Eskilstuna som är ”mister Västerpartiet”. Han har tillhört vänsterpartiets partistyrelse och haft många uppdrag under åren både på riks- landsting- och kommunalnivå. Vänstern kommer att få svårt att fylla det kunskaps och erfarenhets tomrum som han lämna efter sig.

Jag delar inte Tommys ideologi och vi har haft många debatter under åren, men jag har stor respekt för honom och gillar honom som person. Som politiker är han oerhört skicklig, både retoriskt och kunskapsmässigt, och självklart kan jag som politiskt motståndare se det som en klar fördel att han försvinner.

Eftersom Tommy var en av de vänsterpartister som innan kongress öppet kritiserade förslaget till valplattform och också då var en av de som Ohly kritiserade i sitt inledningsanförande, så tror jag att det finns en klar koppling. Tommy som är en klok politiker påpekade bristerna, han fick ”stryk” för det och tar nu konsekvenserna av detta.

Jag hoppas att partiledningen förstår att deras valplattform inte är realistisk när de som lever i den politiska verkligheten känner sig tvingade att avsluta sitt politiska engagemang eftersom de inte kan ställas sig bakom det egna partiets politik.