lördag, januari 12, 2008

Medeltiden finns i Eskilstuna

Diskussionens vågor går höga i Eskilstuna dessa dagar och det handlar om Irak, Afghanistan och Somalia som kallats för att leva kvar i medeltiden. Det har i en kommunal handling som ska behandlas i Barn- och utbildningsnämnden skrivits att en del personer kommer från en miljö som kan liknas vid vår medeltid.
När arbetsutskottet, där jag sitter, behandlade ärendet handlade det mer om sakfrågan, nämligen att på ett bra sätt ta hand om ensamkommande barn- och ungdomar. Visst diskuterades även texten. En av de personer som i tidningen uttryckt avsky över ”det medeltida uttrycket” hade synpunkter på andra delar av texten. Detta tycker jag blir något underligt när personen säger att hon inte hunnit läst skrivningen. Visst hade hon gjort det men inte reagerat på just detta.
Själv hade jag markerat detta med medeltiden och några ytterligare textställen där det, som jag tycker, visar på en okunnighet om personer från de tidigare nämnda länderna. Jag reagerade över att man drog alla över ”samma kam”. Visst kommer en del från medeltidsliknande förhållanden men en hel del kommer också från mycket moderna och västerländska samhällen. Dessvärre har vi varit dåliga på att ta tillvara den kunskap som den senare gruppen har med sig utan bilden som många har av en stor del av våra invandrare är att de har en medeltida bakgrund.